محصول: 2006. ترکیه

کارگردان: سری ثریا اوندر و محرم گولمز

نویسنده‌ی فیلمنامه: سری ثریا اوندر

مترجم فارسی: اولدوز دهقانی

زیرنویس: منجنیق

نام فیلم به زبان اصلی:

Beynelmilel

نام فیلم به زبان انگلیسی:

The International

فیلم «بین‌الملل» یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای چپِ معاصر ترکیه است که در یک دهه‌ی اخیر با محور قرار دادن وقایع این کشور در دوران حکومت نظامیان و سال‌های بعد از کودتا ساخته شده‌اند. این فیلم که بر متن زندگی روزمره‌ی مردم در یک شهر کوچک و تسلط ارتش بر تمام شئون زندگی آنان، می‌گذرد با آمیخته‌یی از کمدی و درام هم استبداد نظامی را به مسخره می‌گیرد و هم ماهیت آن را آشکار می‌کند. بین‌الملل اما تنها وصف حال قربانیان نیست، عشق، مقاومت و مبارزه در برابر دولت کودتا نیز داستان فیلم را پیش می‌برند. بین‌الملل داستان یک گروه موسیقی محلی است که با ممنوعیت اجرای موسیقی‌های محلی، توسط ارتش به خدمت گرفته می‌شوند اما رابطه‌ی عاشقانه‌ی دختر سرپرست نوازنده‌گان با یک دانشجوی جوان کمونیست همه چیز را دستخوش تغییر می‌کند.

سری ثریا اوندر که به همراه محرم گولمز این فیلم را کارگردانی کرده، فیلمنامه‌ی آن را نوشته و نقش ثروت برادر بزرگ‌تر حیدر را بازی می‌کند، خود از مبارزان جنبش چپ در ترکیه است. او که در یک خانواده‌ی کارگری و چپ متولد شده بود و از نوجوانی و بعد از از دست دادن پدرش برای کمک به امرار معاش خانواده کار می‌کرد، برای اولین بار در شانزده سالگی از «برنامه‌ی ملی ریشه‌کنی مالاریا» به دلیل ارتباط با جنبش کارگری اخراج شد. بعد از چند سال هنگامی که اوندر دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه آنکارا بود با فعالان جنبش دانشجویی در ارتباط قرار گرفت و به صف مبارزه علیه دولت کودتا پیوست. او در همین ارتباط بازداشت و به دوازده سال زندان محکوم شد. سری ثریا اوندر که بعد از سقوط دولت نظامی از زندان آزاد شده بود، به نویسنده‌ی ثابت روزنامه‌ی بیرگون (یک روز) و رادیکال تبدیل و در سال 2011 با حمایت حزب آشتی و دموکراسی به عنوان نماینده‌ی استانبول به مجلس ملی ترکیه راه پیدا کرد. بعد از آن بود که عضو همین حزب شد که چندی بعد به حکم دادگاه حفاظت از قانون اساسی ترکیه به اتهام «حمایت از تروریسم» منحل اعلام شد. او هم‌چنین در اعتراضات پارک گزی ترکیه حضوری فعال داشت و بر اثر اصابت گلوله‌ی گاز اشک‌آور مجروح و روانه‌ی بیمارستان شد. سری ثریا اوندر که اکنون عضو حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) و نماینده‌ی منتخب مردم آنکارا در مجلس است، چندین بار با عبدالله اوجالان در زندان جزیره‌ی ایمرالی دیدار کرده و یک بار هم پیام او را در مراسم نوروز دیار بکر خوانده است. شاید به همین دلیل باشد که او اکنون یکی از نمایندگانی است که نخست‌وزیر ترکیه در نامه‌یی به مجلس خواستار لغو مصونیت قضایی آنها شده است، درخواستی که در کمیته‌ی قانون اساسی مجلس ترکیه تصویب شد.

زیرنویس فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

می‌توانید برای دریافت فیلم به منجنیق ایمیل بزنید:

manjanigh.review@gmail.com

با توجه به این‌که «بین‌الملل» سومین فیلمی است که منجنیق زیرنویس فارسی آن را منتشر می‌کند، حتمن در سابجکت یا متن ایمیل بنویسید که می‌خواهید کدام فیلم برای شما ارسال شود.

beynelmilel_ver3_xlg