محصول: ۲۰۱۱. ترکیه، آلمان، فرانسه

نویسنده و کارگردان: اوزجان آلپِر

مترجم فارسی: آزاد عزیزیان

زیرنویس: منجنیق

نام فیلم به زبان اصلی:

Gelecek uzun sürer

نام فیلم به زبان انگلیسی:

Future Lasts Forever

در فیلم «آینده جاودانه می‌ماند» تمام به حاشیه‌رانده‌شده‌گان و حذف‌شده‌گان جامعه‌ی ترکیه احضار می‌شوند: کوردها، ارمنی‌ها، کمونیست‌ها. آنها که در سکوت کشتار شده‌اند و در سکوت ناپدید شده‌اند. جنازه‌هایی که هرگز پیدا نشده‌اند. فیلم «آینده جاودانه می‌ماند» داستان دختر دانشجویی را روایت می‌کند که بعد از این‌که دوست‌پسر کوردش او را ترک می‌کند و ناپدید می‌شود، برای تکمیل پایان‌نامه‌ی تحصیلی‌اش به دنبال مرثیه‌های گم شده راهی مناطق دور افتاده‌ی ترکیه می‌شود و در خلال این جستجو تصویر دیگری از ترکیه را می‌بیند.

فیلم «آینده جاودانه می‌ماند» آشکارا از سینمای تئو آنجلوپولوس، کارگردان چپگرای یونانی، تاثیر پذیرفته است. اوزجان آلپر این تاثیرپذیری را پنهان نمی‌کند و با نمایش صحنه‌یی از فیلم «نگاه خیره‌ی اولیس» به کارگردان یونانی ادای دین می‌کند. آنجلوپولوس اما تنها کسی نیست که شبحی از او در این فیلم حضور دارد. پیتر هاندکه، فرانتس فانون، چزاره پاوزه، ناظم حکمت، سیدنی پولاک، لنین، یاشار کمال، آندره وزنسنسکی، ویم وندرس و فروغ فرخزاد هم در گوشه‌ها و صحنه‌های کوتاهی از فیلم، چونان اشباحی ناموجود حضور دارند. نام فیلم نیز از کتابی گرفته شده است که شامل دست‌نوشته‌های ده سال آخر زندگی لویی آلتوسر، فیلسوف مارکسیست فرانسوی، می‌شود، سال‌هایی که آلتوسر یا در بیمارستان روانی زندگی می‌کرد یا در آپارتمان محقری در پاریس. علاوه بر این اولین اکران فیلم مصادف شده با بازداشت جعفر پناهی و محمد رسول‌اف در ایران و به همین مناسبت در ابتدای فیلم خواست آزادی آنان نوشته شده است. اوزجان آلپر خود متولد آرتوینِ ترکیه در خانواده‌یی ارمنی است. اولین فعالیت‌های سینمایی‌اش را در خانه‌ی فرهنگ ناظم حکمت آغاز کرد و بعد از ساختن چند فیلم کوتاه و مستند، در سال ۲۰۰۷ اولین فیلم بلند خودش را با نام «پاییز» با محور قرار دادن کشتار کمونیست‌ها در ترکیه ساخت و با همین فیلم به عنوان کارگردانی جدی و صاحب سبک شناخته شد. فیلم «آینده جاودانه می‌ماند» دومین فیلم بلند اوست و بعد از آن فیلم «خاطرات باد» را با موضوع زندگی یک تبعیدی ارمنی ساخته است. سینمای اوزجان آلپر سینمایی است که به دلیل به تصویر کشیدن سرگذشت ستم‌دیده‌گان در ترکیه از سوی رسانه‌ها و نهادهای دولتی و وابسته‌ی ترکیه بایکوت شده است، با این وجود او هم‌چنان سراغ بخش‌هایی از جامعه و گوشه‌هایی از تاریخ ترکیه می‌رود که به سکوت رانده شده‌اند.

زیرنویس فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

می‌توانید برای دریافت فیلم به منجنیق ایمیل بزنید:

manjanigh.review@gmail.com

با توجه به این‌که «آینده جاودانه می‌ماند» چهارمین فیلمی است که منجنیق زیرنویس فارسی آن را منتشر می‌کند، حتمن در سابجکت یا متن ایمیل بنویسید که می‌خواهید کدام فیلم برای شما ارسال شود.

19840098