ما امضاء‌کنندگان این بیانیه مخالفت خود را با تظاهرات روز قدس، که در روز دوم ژوئیه‌ی ۲۰۱۶ در برلین برگزار می‌شود، اعلام می‌کنیم.

روز قدس روزی جهانی است که با فراخوان خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران، در ظاهر برای همبستگی با مبارزات فلسطین اعلام شد. ما این روز را آشکارا به‌عنوان استفاده‌ی ابزاری از مسأله‌ی فلسطین توسط یک حکومت مداخله‌گر و سرکوب‌گر می‌بینیم که جمهوری اسلامی به وسیله‌ی آن جنایت‌های خود را در سرکوب بخشی از خلق‌ها و طبقه‌ی کارگر و به طور کلی در منطقه پنهان می‌کند.

مسأله‌ی فلسطین مسأله‌ای جهانی است که نمی‌توان از آن برای منافع ملی و سرکوب‌گری (سوء)استفاده کرد. فلسطین به عنوان مهمترین فصل مشترک آنچه که به اصطلاح جهان اسلام خوانده می‌شود به شمار می‌آید. حکومت ایران این موضوع را برای آن‌که خود را به عنوان قدرت پیشتاز منطقه‌‌ای نشان دهد مورد استفاده قرار می‌دهد، همان‌گونه که صهیونیسم و امپریالیسم غربی از آن استفاده می‌کنند تا از طریق نژادگرایی علیه مسلمانان به نفرت‌پراکنی علیه فلسطینیان بپردازند و همچنین به اشغال‌ فلسطین مشروعیت بخشند. در این مورد، دشمن دشمن ما دوست ما نیست.

حکومت جمهوری اسلامی، حکومت سرمایه‌داری و نئولیبرالی است که دهه‌هاست اقلیت‌های موجود در این سرزمین، جنبش کارگری و اپوزیسیون چپ را با خشونت سرکوب می‌کند، می‌کُشد و به تبعید می‌راند. هنگامی که به این مسأله توجه کنیم که بسیاری از رفقای ما که تحت حکومت جمهوری اسلامی سرکوب شدند، گروهی بودند که به راستی و در عمل با مبارزات فلسطین همبستگی داشتند و در این راه به صورت عملی مبارزه مسلحانه را به کار بردند، به این حقیقت پی می‌بریم که روز قدس چیزی بیش از تبلیغاتی ریاکارانه نیست. این همکاری بین‌المللی نیروهای انقلابی دقیقاً همان چیزی است که چه رژیم حاکم و چه نیروهای اصلاح‌طلب در ایران با آن مقابله می‌کنند. به‌علاوه، مهم است که در نظر داشته باشیم که این نوع همکاری هم در دوره‌ی رژیم پهلوی و هم در دوره‌ی جمهوری اسلامی رقم خورده است.

اما همه‌ی این‌ها به‌هم‌پیوستن ترحم‌برانگیزِ صهیونیست‌ها و سایر نژادگرایان را که هر سال با رضایت از خود تجمعی اعتراضی علیه روز قدس سازمان‌دهی می‌کنند، به‌هیچ‌وجه مشروعیت نمی‌بخشد. این تجمع سالانه‌ی متنفران از فلسطین و اشاعه‌دهندگانِ مسلمان‌ستیزی، به روشنی به ما نشان می‌دهد آنگاه که ستیز علیه یک فلسطین آزاد و مستقل در دستور کار قرار می‌گیرد، چه کسانی به یکدیگر می‌پیوندند و چه منافعی را پی می‌گیرند. برای تمامیِ طیف‌های مخالف فلسطین که در «بدیل سومِ» (Querfront) * حضور دارند، طیف‌هایی که از به‌اصطلاح چپ‌‌گرایانی مانند «ائتلاف ضدفاشیست‌های برلین علیه روز قدس» تا گروه‌های ناسیونالیستی مانند «کمیته‌ی یهودیان امریکا» یا «پگیدا» را شامل می‌شوند، روز قدس یک جشن است. ما این گروه‌های دسیسه‌گرا را به عنوان دشمن‌های سیاسی خود می‌دانیم. برای نمونه‌ای در کنار سایر موارد، آن‌ها در یادبود «روز نکبت» به‌طور شرم‌آوری با پرچم جنایتکاران آن «نکبت» ظاهر شدند، تنها به این دلیل که هنگامی که این اقدام‌ تحریک‌آمیزشان با واکنش مواجه شد، خود را در جایگاه قربانیان قرار دهند. آن‌ها همان کسانی هستند که ماموران خود را به محل اقامت‌ پناهندگان فرستادند تا علیه پناهندگان نفرت‌پراکنی کنند. از این رو، مخالفتِ ما با روز قدس به‌هیچ‌وجه به این معنا نیست که ما حتی برای یک لحظه مبارزه علیه این نژادگرایان و نفرت‌پراکنان را کنار می‌گذاریم.

در پایان این بیانیه هیچ جمله‌ای بهتر از نقل‌قول از تراب حق‌شناس، کمونیست و انقلابی ایران که امسال در تبعید از دنیا رفت، نیافتیم. آن‌چنان که رفیق تراب زندگی‌اش را هم برای مبارزه علیه رژیم ایران، پیش و پس از انقلاب، و هم برای مبارزه در راه آزادی فلسطین وقف کرد، ما نیز این بیانیه را تقدیم می‌کنیم به او و راه او؛ «در برابر تهاجم مستمر دنیای سرمایه برای نابودی فلسطینی‌ها، ما همه فلسطینی هستیم.»

در همبستگی با مبارزه‌ی فلسطین و با جنبش کارگری در ایران

در همبستگی با مبارزات رهایی‌بخش در فلسطین و در ایران

علیه صهیونیسم و علیه جمهوری اسلامی ایران

امضا‌ء‌کنندگان:

انقلاب (Revolution)

پراکسیس

ریشه‌های خیابانی – برلین

کمیته‌ی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران – برلین

گروه برای یک دولت و بازگشت در فلسطین (FOR-Palestine)

گروه قدرت کارگران (Gruppe ArbeiterInnenmacht)

گفت‌وگوهای زندان

*در انگلیسی (Third Alternative)، به معنی «بدیل سوم»، یک ترم تاریخی مربوط به دوره‌ی جمهوری وایمار است که اغلب از سوی گروه‌های آلمانیِ مخالف فلسطین برای اشاره به ائتلاف نیروهایی از چپ رادیکال تا راست رادیکال به کار برده می‌شد، تا به این طریق گروه‌های مدافع فلسطین را متهم به همکاری با گروه‌های نئونازی کنند و در نتیجه این کلیشه‌ را ترویج دهند که هر همبستگی‌ای با فلسطین در بطن خود یهودی‌ستیز است. به نظر ما این ترم بسیار بیش‌تر برازنده‌ی ائتلاف‌های مخالف فلسطین و مدافع صهیونیسم در آلمان است.

760507