روز شنبه، ۹ جولای علیه حصارکشی دور اروپا، قوانین نژادگرایانه، اقدام عملی دولت‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا و همچنین همه‌ی توافق‌های صورت‌گرفته برای اخراج پناهجویان، تظاهراتی در برلین برگزار شد.

هرچند ابتکار عمل برای برگزاری این تظاهرات را شبکه‌ای از پناهجویان سودانی بر عهده داشتند که عمدتن از شهر هانوفر به برلین آمده بودند تا به تهدید دائمی دیپورت و اخراج اعتراض کنند؛ اما ریشه‌های خیابانی (کارگروه محلی مجموعه‌ی منجنیق در برلین) همراه با گروه‌های دیگر از جمله «جوانان علیه نژادگرایی» (جبهه‌ای متشکل از دانش‌آموزان، دانشجویان، پناهجویان، مهاجران و کارگران جوان)، گروه «انقلاب» و گروه «برای یک دولت در فلسطین» در برگزاری این تظاهرات با پناهجویان سودانی همکاری کردند.

تظاهرات از میدان «پتس‌دامر» برلین و پس از پیوستن حدود پنجاه نفر از پناهجوهای سودانی، با شعار «نه مرز، نه ملیت/ دیپورت را متوقف کنید» شروع و پس از عبور از مقابل سفارت‌های ترکیه، مصر و مکزیک و هم‌چنین دفتر حزب حاکم دموکرات‌مسیحی آلمان، روبه‌روی سفارت سودان به پایان رسید.

در مقابل سفارت مصر، علیه دیکتاتوری نظامی در این کشور و سرکوب انقلاب بیانیه خوانده و آزادی زندانیان سیاسی خواسته شد. جمعیت با شعار «آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی» این خواسته را همراهی کرد. همچنین در هنگام عبور از مقابل سفارت ترکیه، علیه همکاری دولت‌های اروپایی و پشتیبانی و حمایت این کشورها از دولت ترکیه، و نیز علیه سیاست‌های فاشیستی دولت اردوغان و سکوت اتحادیه‌ی اروپا درمورد کشتار کردها و قرارداد بازگرداندن پناهجویان به این کشور، بیانیه خوانده و با شعار «اردوغان تروریست است» از سوی تظاهرکنندگان همراهی شد.

در طول تظاهرات در مورد سازماندهی نئونازی‌ها و «ان.اس.او» (شبکه‌ی زیرزمینی راست‌گرایان افراطی که چند سال پیش ده خارجی و یک مامور پلیس آلمان را ترور کرده بودند) همچنین قتل سیستماتیک پناهجوها و خارجی‌ها توسط این گروه‌ها و نیز وضعیت غیرانسانی کمپ‌های پناهجویی بیانیه‌هایی خوانده شد.

گروه ریشه‌های خیابانی با خواندن بیانیه‌ای با عنوان «مرزهای بازِ کاملن بسته» به وضعیت موجود پناهجویان و پناهندگان در کشورهای غربی اعتراض کرد و از تظاهرکنندگان دعوت کرد تا توقف اخراج پناهجویان از مبارزه علیه قوانین سخت‌گیرانه‌ی پناهندگی دست برندارند. (متن کامل بیانیه‌ی ریشه‌های خیابانی در انتهای گزارش)

در مقابل سفارت مکزیک و در همراهی با جنبش مردمی در این کشور، علیه دزدیدن دانشجوها و فقر تحمیل‌شده به فرودستان و بومی‌های حوزه‌ی دریای کارائیب، همچنین سرکوب پلیسی در مکزیک تحت حمایت ایالات متحده‌ی آمریکا و فروش اسلحه توسط دولت مرکل به این کشور بیاینه خوانده شد.

جمعیت در مقابل دفتر حزب دموکرات‌مسیحی آلمان شعار «دیپورت را متوقف کنید» سرداده و در مورد راسیسم در حال رشد در اروپا صحبت و از جنبش کردستان اعلام حمایت کردند.

در نهایت در مقابل سفارت سودان پناهجوهای معترض سودانی از وضعیت سیاسی سودان و دیکتاتوری تحت حمایت دولت‌های امپریالیستی گفتند، در مورد سرکوب و زندانیان سیاسی در سودان صحبت کردند و به سیاست دولت آلمان در مورد اخراج پناهجویان سودانی اعتراض کردند. آن‌ها پلاکاردهایی با تصاویر زندانیان سیاسی در سودان به همراه داشتند.

متن کامل بیانیه‌ی ریشه‌های خیابانی:

مرزهای بازِ کاملن بسته

مرزها را باز کرده‌اند، اما نه برای پذیرفتن میلیون‌ها انسان آواره و گرسنه، بلکه برای بازگرداندن آنها به فلاکتی که از آن گریخته‌اند. هم‌صدایی مقامات دولتی، سیاستمداران مخالف دولت و رسانه‌های جریان اصلی دهشتناک است. دولت آلمان به عنوان برخوردارترین کشور اتحادیه‌ی اروپا، حالا که آب‌ها از آسیاب افتاده و تصویر کودکان غرق شده در دریا دیگر منتشر نمی‌شود، پاسخ روشنی به «بحران پناهندگان» می‌دهد: آنها را هر چه زودتر از اروپا بیرون کنید!

مقامات رسمی دولت‌های اروپایی شبانه‌روز از بحران فراری‌ها می‌گویند، از امکاناتی که برای پذیرفتن آنها ندارند، از اولویت در پذیرفتن فراری‌هایی که حق بیشتری دارند، آنها اما هرگز در مورد دلایل این فرار چیزی به ما نخواهند گفت. آنها هرگز از گسترش فقر و بیکاری و گرسنگی به دلیل اجرای اجباری طرح‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی حرفی نمی‌زنند، آنها هرگز از سرکوب نهادهای مقاومت طبقه‌ی کارگر و فرودستان برای استیلای سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بهره‌مندی آنان از کارگر ارزانِ بی‌حقوق حرفی نمی‌زنند، آنها هرگز از به شکست کشاندن جنبش‌های رهایی‌بخش و تحمیل رهبران دست‌نشانده به کشورهای جنوب حرفی نمی‌زنند، هرگز از جنگ‌های امپریالیستی، اشغال، تقویت ارتجاع محلی، غارت منابع طبیعی، فروش ابزار سرکوب به دیکتاتورها و هر آنچه که فلاکت را به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم جنوب تبدیل کرده است، چیزی نمی‌گویند.

آنها جنگ را مانند همیشه به درون فرودستان می‌کشانند. پناهنده‌های «خوب» را در برابر پناهنده‌های «بد» قرار می‌دهند. با توزیع ناعادلانه‌ی امکانات میان پناهجویان هم اختلافات آنها را دامن می‌زنند و هم کسانی را که از این امکانات محروم می‌شوند، بیش از پیش تحقیر می‌کنند.

رسانه‌ها اما تنها تصویر پناهجویانی را نشان می‌دهند که برای ماندن در اروپا دروغ می‌گویند و آنها که تغییر دین می‌دهند، آنها اما هرگز در مورد دلایل این دروغ گفتن حرف نمی‌زنند. آنها به ما نمی‌گویند چگونه تمام دستگاه عریض و طویل وزارتخانه‌ها و ادارات مهاجرت تلاش می‌کنند به هر ترتیبی پناهجویان را به کشورهایی که از آنها گریخته‌اند، بازگردانند. آنها در مورد قراردادهای اتحادیه‌ی اروپا و به طور مشخص دولت آلمان با ترکیه برای تحویل گرفتن پناهجویانی که با هزینه‌ی بسیار و پذیرفتن خطر مرگ خودشان را به یونان یا کشورهای دیگر اروپایی رسانده‌اند در قبال سکوت در مورد کشتار مردم در مناطق کردنشین و سرکوب قدرت سیاسی محلی مردم کرد، سکوت می‌کنند.

آنها می‌خواهند همه را بازگردانند، افغانستانی‌ها و سودانی‌ها و کولی‌های ساکن اروپای شرقی را پیش از همه بازمی‌گردانند و بعد سراغ دیگران خواهند آمد. آنها می‌خواهند هر کسی را که سودی برای گردش سرمایه ندارد، اخراج کنند. آنها امروز صدای ما را در خیابان می‌شنوند که فریاد می‌زنیم: دیپورت را متوقف کنید و این را به زودی خواهند فهمید که بازوهای ما، گره خورده و متحد، آنها را وادار خواهد کرد دیپورت را متوقف کنند. ما آمده‌ایم که دیپورت پناهجویان به هر دلیلی، با هر بهانه‌ای و از هر مردمی را متوقف کنیم و این کار را خواهیم کرد.

ریشه‌های خیابانی _ برلین

 

گزارش تصویری:

2

3

8

11

13

14

16

24

27

31

33

35

38

39