نام آلبوم: کودکان یک قرن کار

عکاس: لوئیس هاین و دیگران

در سال‌های اولیه‌ی دهه‌ی ۱۹۰۰، لوئیس هاین شغل خود را به عنوان یک معلم مدرسه ترک کرد تا به عنوان عکاس، درمورد کار کودکان در ایالات متحده‌ی آمریکا برای کمیته‌ی ملی کار کودکان تحقیق و آن را مستندسازی کند. او سرتاسر کشور را پیمود و ده‌ها قطعه عکس از کودکانِ کارگر در مزارع، کارخانه‌ها و معادن گرفت. انتشار این مجموعه‌تصاویر یکی از مواردی بود که زمینه‌ساز اعتراضاتی فراگیر شد. اعتراضاتی که سرانجام در ۱۹۱۶ به تصویب قانون منع کار کودکان در کنگره‌ی آمریکا منجر شد. بر اساس این قانون، کار کودکان زیر ۱۴ سال در کارخانه‌ها و کودکان زیر ۱۶ سال در معادن ممنوع شد، حداکثر ساعت کاری برای کودکان ۸ ساعت مقرر و کار شبانه برای کودکان ممنوع شد. البته روشن است که اجرای این قانون با سال‌ها کشمکش همراه بود و علاوه بر این در مورد کار کودکان در بخش‌های خدماتی و در مزارع سکوت کرده بود.

این مجموعه‌عکس به تازگی در چندین رسانه‌ی آمریکایی، از جمله در سایت مادر جونز، منتشر شده است تا تاریخ ستم در مورد کودکان را به یاد آورد. با این حال منطق انتشار این عکس‌ها را باید ادامه داد. سرمایه‌داری هرچند بعد از دهه‌ها کشمکش کار کودکان را ممنوع کرد اما هم‌زمان مسیر صدور پلیدی‌های خودش را به جهان جنوب گشود. علاوه بر این، قانون منع کار کودکان، مانند هر منطق قانون‌گذار دیگری، در مورد این مسئله سکوت کرد که کودکانی که قانونن نمی‌توانند کار کنند چگونه باید زندگی خود را بگذرانند و از حداقل‌های مورد نیاز برای زنده ماندن بهره‌مند شوند. چنین بود که نه تنها صف طویل کودکان کارگر در کشورهای جنوب شکل گرفت بلکه در کنار دست‌های پاک قانون، بازار غیررسمی کار کودکان هم رشد کرد. قانون منع کار کودکان شرایط به مراتب ستمگرانه‌تری را نه تنها به کودکان ایالات متحده، بلکه به کودکان سرتاسر جهان تحمیل کرد. شرایط ستمگرانه‌یی که تا همین امروز ادامه دارد. کشورهای شمال کار کودکان را درون مرزهای خودشان تحمل نمی‌کنند، اما در مورد سرمایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگ در کشورهای فقیرِ جنوب سکوت می‌کنند. کودکان بنگلادش، پاکستان، هند، آسیای دور، آفریقا، آمریکای لاتین، آنجا که خبری از نمایندگان قانون‌گذار کشورهای آزاد نیست و دولت‌های فرهمند کشورهای پیشرفته‌ی شمال مالیاتشان را اخذ می‌کنند و بعد سفرای بشردوست یونیسف از راه می‌رسند، سلبریتی‌ها، با آن مجله‌های شیکِ تمام‌رنگی، با آن کارمندهای اتو کشیده‌ی بی‌خاصیت، و با کودکان کارگر عکس یادگاری می‌اندازند. کلیک کلیک! سرمایه‌داری زباله‌های تمدنش را در جهانِ جنوب تخلیه می‌کند.

در این آلبوم ۱۸ عکس از مجموعه‌ی لوئیس هاین منتشر شده است و ۱۸ عکس از کودکان کارگر در جهان جنوب. روشن است که می‌شد صدها عکس دیگر به این مجموعه افزوده شود. کودکان جهانِ جنوب، با آن چهره‌های رنج‌کشیده‌ی معصوم سوژه‌های خوبی برای عکاسان جهانِ «آزاد» بوده‌اند.

1

AKA05906BAN

2

34

3

26

4

Child Labor In China

5

22

6

33

7

Image: Child laborer.

8

20

9

30

10

21

11

31

12

Marpha, Nepal, 1998

13

36

14

19

15

29

A greaser in a Coal Mine. See 1835. Location: Bessie Mine, Alabama.

28

17

23

18

35