کتاب «نولیبرالیسم، ظهور سرمایه‌ی اسلام‌گرا و حزب عدالت و توسعه» اجزای گوناگون برآمدن و تفوق نولیبرالیسم در ترکیه، تاثیرات آن در این کشور و رابطه‌ی آن با جنبش‌ها، احزاب و سازمان‌های اسلامی را بررسی می‌کند. کشمکش‌های موجود میان سرمایه‌داری سکولار و سرمایه‌داری نوظهور اسلامی، ویژگی‌های هر کدام از آنها و روندی که تا به امروز پیموده‌اند. انتشار این کتاب از آن جهت دارای اهمیت است که نشان می‌دهد نولیبرالیسم، چنان‌که در اغلب گفتارهای راست ایرانی و نیز به تازگی بخش‌هایی از «چپ» موسوم است، پدیده‌ای ذاتن سکولار نیست، بلکه روندی جهانی در سرمایه‌داری متاخر است که می‌تواند خودش را با ویژگی‌های بومی کشورهای مختلف و نیروهای گوناگون تطبیق دهد و به بخش جدایی‌ناپذیری از آنها تبدیل شود. راست این است که وقتی در تمام این سال‌ها اصلاح‌طلبان ایرانی از «الگوی توسعه‌ی ترکیه» سخن می‌گفتند به خوبی می‌دانستند از چه چیزی حرف می‌زنند اما روندها و نیروهای این «الگوی توسعه» را پنهان می‌کردند. اکنون که به میمنت کودتای اردوغانی و حاکمیت تاکنون بلامنازع حزب عدالت و توسعه این نیروها به خوبی شناخته شده‌اند باید به روندها نیز توجه کرد و مشابهت‌ها و تفاوت‌های آن را با تجویزات اصلاح‌طلبان ایرانی به دقت شکافت. هم‌زیستی نولیبرالیسم و جریانات اسلام‌گرا در ترکیه اما تنها به شناخت جدی‌تر اصلاح‌طلبان ایرانی یاری نمی‌کند بلکه برای فهم این‌که چگونه نولیبرالیسم در ایران با اسلام حکومتی به سازش رسیده و نسخه‌های آن توسط بخش‌های مختلف حکومت در حال اجراست نیز مفید خواهد بود.

این کتاب هم‌چنین حاصل یک کار جمعی است، کار جمعی‌ای مبتنی بر تقسیم مسئولیت و انضباط در ایده و عمل. بنابراین ژستی که در این کتاب وجود دارد ژستی آموزنده است. ترجمه و انتشار این کتاب در خود این آرزو را حمل می‌کند که زمانی شاهد کاری جمعی برای شناخت روند تکوین سرمایه‌داری در ایران، به ویژه ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، ربط آن با روندهای انکشاف سرمایه در دوران پهلوی و بده‌بستان‌های سرمایه و سیاست‌های نولیبرالی با دستگاه مذهب حکومتی باشیم. این البته بر عهده‌ی نیروهایی نیست که تمام بخت و تحلیل سیاسی خودشان را بر «شکاف سنت و مدرنیته» بنا کرده‌اند، بلکه مانند همین کتاب بر عهده‌ی نیروهایی است که با اتکا به دانش مارکسیستی و سنت جنبش انقلابی به دنبال تحلیلی از وضعیت هستند که بتواند در خدمت نبرد طبقاتی قرار بگیرد.

کتاب «نولیبرالیسم، ظهور سرمایه‌ی اسلام‌گرا و حزب عدالت و توسعه» چندی پیش در ایران با نام «برآمدن ترکیه‌ی اردوغان» و ترجمه‌ی آیدین اخوان اقدم نیز منتشر شد. در کتابی که در ایران منتشر شده البته دو فصل از کتاب اصلی (فصل‌های هفتم و هشتم) ترجمه یا منتشر نشده‌اند. علاوه بر این اهمیت سیاسی این کتاب در دورانی که از راست و «چپ» تفسیرها و تحلیل‌های غریبی در مورد نولیبرالیسم و رابطه‌ی آن با سنت و مذهب شنیده و خوانده می‌شود، گشودن دریچه‌ای است به سوی مبارزات فرودستان و طبقه‌ی کارگر در ایران معاصر، دریچه‌ای که به گمان ما باید در دسترس همه‌گان باشد چرا که با نبردی در جریان سر و کار داریم، مربوط به همین امروز و همین حالا.

مترجم کتاب در مقدمه‌ی راهگشایی که برای آن نوشته کتاب را به «"انسان ماه آبان"، به طبقات کارگر و زحمت‌کشی که خون‌شان از روی آسفالت خیابان‌ها و نیزارها شسته نمی‌شود، "حتی به ضرب باران"» تقدیم کرده است.

لینک دانلود

Neoliberalizm, İslamcı Sermayenin Yükselişi ve AKP