در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، بند ۳۵۰ زندان اوین، بعد از سال‌ها شاهد برگزار شدن «مراسم روز کارگر» توسط زندانیان سیاسی‌ای بود که به آرمان رهایی برای و به وسیله‌ی طبقه‌ی کارگر اعتقاد داشتند. این مراسم در شرایطی برگزار می‌شد که به سبب وجود زندانیان اصلاح‌طلب و ماترکِ طبقه‌متوسطی جنبش سبز، جَوِ تهی از معنا و مضحک انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر بر فضای سیاسی سایه گسترده بود. بسیاری از جنبش سبزی‌ها می‌پنداشتند که حمایت و دفاع از حسن روحانی می‌تواند انتقام جریان انتخابات ۸۸ را بگیرد و نیز نویدبخش آزادی موسوی، رهنورد و کروبی  باشد.

در چنین جَوی زندانیانِ سیاسی‌ای که نسبت به برگزاری این مراسم همت گماردند، کوشش‌شان در وهله‌ی اول بلند نگه داشتن پرچم و صدای آرمان رهایی طبقه‌ی کارگر بود که برای نزدیک به چهار سال زیر بمباران تبلیغاتی ایدئولوژی طبقه‌ی متوسط و انواع و اقسام فرصت‌طلبی‌های رنگی دفن شده بود؛ و در وهله‌ی دوم نمایشی از قدرت مبارزان قدم گذارده در این راه و تسلیم‌ناپذیری در برابر سرکوب حاکم و توطئه‌های زندانیانِ زندان‌بان‌صفت که از دیدن رنگ سرخ و شنیدن نام کارگر خشمگین و عصبی می‌شدند.

آنچه می‌شنوید سندی‌ست از هنر انقلابی و صدای کارگران در هنگامه‌ای که تنها صدایی که به گوش می‌رسید صدای بخش‌های مغلوب طبقه‌ی حاکم بود و تنها سخن موجود بحث‌های کشاف در مورد انتخابات و مبارزه‌ی مدنی طبقه‌ی متوسط. بزرگداشت «روز جهانی کارگر» به این معنا نه صرفا عادت به برپایی یک مناسک، بلکه وفاداری به تاریخ مبارزاتی‌‌ست که یک دم غفلت از آن چیزی نیست مگر واگذاری میدان به دشمنان کارگران.

آنچه می‌شنوید در آغاز دکلمه‌ی شعر «شانه به شانه با فلز تاوان، زمین‌کاوان» از سعید سلطان‌پور توسط امید زارعی‌نژاد با همراهی سه‌تار مجید اسدی است. سپس یاشار دارالشفاء قطعه‌ی اعتصاب را با تنبک می‌نوازد و در نهایت رضا شهابی به سخنرانی برای هم‌بندیانش می‌پردازد. در این فایل ضبط‌شده دو اجرا غایب است: یکی اجرای پرفورمنسی کوتاه توسط یاشار دارالشفاء و داور حسینی‌وجدان و دیگری اجرای یک ترانه‌ی ترکی در مورد طبقه‌ی کارگر با صدای رسول حیدرزاده و همراهی تار یاشار دارالشفاء. این صدا، صدای گداختن فلز نبرد طبقاتی است در کوره‌های بند.

عکس‌های پیوست دو سند تاریخی از این مراسم است. اولی پوستری که زندانیان برای این مراسم طراحی کردند و دومی عکس گوشه‌ای از حیاط بند ۳۵۰ در همان روزها که مراسم در آنجا برگزار شد.

محل برگزاری مراسم

13

 

 پوستر مراسم ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، بند ۳۵۰ زندان اوین

photo_2021-04-30_11-38-14