از مجموعه‌ی آرشیوهای قدغن

«جهرم، رویای ناتمام» از جهرم آغاز می‌شود، از زندگی در جهرم تحت حکومت پهلوی، روزگار مردمی که در آن دوران زیسته‌اند و شکل‌گیری اولین هسته‌های هوادار سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در این شهر. از نقش معلمان تبعیدی به جهرم در رشد آگاهی عمومی و نقش یگانه‌ی مرتضی کریمی (ایوب) و تاثیر او بر جوانان عاصی و شورشی شهر. نقش تشکیلات محلی هوادار سازمان در انقلاب پنجاه و هفت و کشمکش با حزب‌الله در حال شکل‌گیری، اتصال به سازمان سراسری، فعالیت‌ها و اختلاف نظرها با مشی عمومی حاکم بر سازمان، مقطع انشعاب در سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و موضع تشکیلات محلی جهرم و آغاز درگیری‌های محلی‌ای با هواداران خمینی که سخت‌تر خواهد شد.

در مقدمه‌ای بر این پروژه نوشته شده است: «در "پروژه‌ی جهرم" آموختیم روایت تاریخ گذشته همواره به معنای به یاد آوردن است و به یاد آوردن همواره امری جمعی است و نیز امری پایان‌ناپذیر. حتا اگر راوی تنها یک نفر باشد حرف زدن او دیگران را نیز تشویق به حرف زدن می‌کند. چنین است که در مقابل تاریخی تک‌گو و تدوین‌شده در بالا، نه فقط توسط دشمنان بلکه هم‌چنین توسط رهبران و سرورانی که هنوز هم گمان می‌کنند از بالا به همه‌چیز احاطه داشته‌اند و بنابراین راستین‌ترین راویان روایت تاریخ‌اند، مونتاژ تاریخی از پایین شکل می‌گیرد که رو به مشارکت همه‌گان گشوده است».

در پروژه‌ی جهرم و در مقاطع مختلف با زنده‌یاد محمود رحمانیان (اوس محمود)، ابراهیم رحمانیان، کرامت رحمانیان، امیر (علی‌محمد) زارعیان، فرج رحمانیان و شکرالله رحمانیان گفت‌وگو کرده‌ایم و به انجام رساندن این پروژه بدون همراهی‌ها و رفاقت‌های آنان که بارها و بارها زمان گذاشتند و به سوالات ما با مهر تمام پاسخ دادند و در کنار ما صبوری کردند تا این پروژه به بهترین نحوی که از ما برمی‌آمد به سرانجام برسد، نشدنی بود و نیز رفقای عزیزمان ناصر پیشرو و مهری عباسی که اگر نبود رفاقت، همراهی و دلگرمی آنان این پروژه هرگز به انجام نمی‌رسید. پروژه‌ی جهرم از مجموعه‌ی آرشیوهای قدغن را به یاد محمود رحمانیان (اوس محمود) تقدیم می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های مشابه را در مورد شهرها و مناطق دیگر نیز به انجام برسانیم. و نیز امیدواریم اگر در میان رفقا کسی پیشنهادی در این زمینه دارد حتمن آن را با ما در میان بگذارد.

مونتاژ سوم | جزوه‌ای که خواندن آن در هنگام و حین دیدن فیلم اهمیت دارد


لینک ویدئو در یوتوب: