در فلاخن دویست و شصت و دوم متن اعلام موجودیت هستهی یسنا و پیوستن آن به کمیتهی غیبی نسوان را میخوانیم، هستهای متشکل از زنان* معلم که میخواهند «برای سازماندهی زنان* معلمی که در بخشهای مختلف نهاد آموزش مشغول به کار هستند» تلاش کرده و از سوی دیگر با پیوستن به «کمیتهی غیبی نسوان» در عمل در جهت مفصلبندی مبارزات ستمدیدگان حرکت کنند. در این فلاخن از اثرات مادی دوگانههای رسمی-غیررسمی و زن*-مرد بر امکان همبستگیهای صنفی میخوانیم، از اهمیت خواست آموزش رایگان و عقبنشینیای که در این مورد به جنبش صنفی معلمان تحمیل شده، از آسیبهایی که تصور ایدئولوژیک طبقه متوسطی از جایگاه طبقاتی معلمان به امکانهای همبستگی در میان نیروهای کار مختلف شاغل در بخش آموزش و پیوند این نیروها با متحدان طبیعی و طبقاتی خودشان بیرون از حوزهی آموزش زده است. در فلاخن دویست و شصت و دوم از ضرورت مقابله با کالاییسازی آموزش و تاثیر آن بر زندگی معلمان میخوانیم، از تبدیل شغل معلمی به مسئولیتی اخلاقی و اجتماعی برای زنان* در گفتار رسمی به عنوان شکلی از تبعیض که امکان چانهزنی بر سر دستمزد را در هنگام عقد قرارداد کاهش میدهد، از فشار بیشتر به زنان* از سوی گزینش آموزش و پرورش و تحمیل پوشش اجباری به معلمان و دانشآموزان دختر، از ساختار استبدادی آموزش در بازتولید انواع ستمهای مذهبی و ملی، از معیارهای تبعیضآمیز «سلامت جسمانی» برای استخدام معلمان و از حذف گروههای جنسی-جنسیتی از محتوا و محیط آموزش. در این فلاخن از ساختار کنترلگر آموزشی میخوانیم که هدف آن نابود کردن خلاقیت در دانشآموزان است، از آموزش آلترناتیو و آنچه تحتعنوان «آموزش آلترناتیو» توسط مدارس خصوصی جعل میشود، از تدقیق معنای آموزش ایدئولوژیکی که هستهی یسنا با آن مخالف است و معنای آموزش رهاییبخشی که مد نظر دارد، از ضرورت ادارهی شورایی نهاد آموزش توسط معلمان، کارگران بخش آموزش، دانشآموزان و اولیای آنها، از ظرفیت رهاییبخش نهادهای صنفی معلمان و در ضمن ضرورت تشکیل هستههای مخفیای که بنا بر شرایط مادی و واقعی بتوانند اشکالی از مبارزه را در تکمیل و تداوم مبارزات این نهادها ابداع کنند و در نهایت از امکاناتی که تاکید بر خواست آموزش رایگان، مقابله با کالاییسازی آموزش، آموزش به زبان مادری و دفاع از حق پوشش اختیاری زنان* در محیطهای آموزشی برای همبستگی میان معلمان، دانشآموزان و بخشهای دیگر جامعه میتواند بگشاید.
خرداد ۱۴۰۳ | نسخهی ورد
فلاخن دویست و شصت و دوم را اینجا بخوانید