محصول: ۱۹۷۷ (بازبینی شده در ۱۹۹۸). فرانسه

کارگردان: کریس مارکر

مترجم فارسی: برزو حشمت

زیرنویس: منجنیق

نام فیلم به زبان اصلی:

Le fond de l'air est rouge

نام فیلم به زبان انگلیسی:

Grin Without a Cat

«آسمان به سرخی می‌زند» روایت مستندی است از پیروزی و شکست، یاس و امید، جوشش و فترت. روایت از تاریخی که کریس مارکر با مونتاژی درخشان آن را از نو روایت و پیوستار تاریخِ رسمی را منفجر می‌کند. در این فیلم تصاویر بدیعی از تاریخ جنبش مسلحانه در بولیوی و ونزوئلا، انقلاب کوبا، می ۶۸ فرانسه، سفر شاهِ ایران به آلمان، بهار پراگ، جنبش کارگری در فرانسه، جنگ ویتنام، کشته شدن چه‌گوارا، جشن‌های ۲۵۰۰ ساله‌ی شاهنشاهی، شیلیِ سالوادور آلنده، انقلابِ فرهنگی در چین، جنبش سیاهان آمریکا، احزاب کمونیست، المپیکِ مکزیک و ده‌ها فراز تاریخی دیگر از دهه‌های پر جوش و خروش شصت و هفتاد را خواهید دید. تصاویری که پشت سر هم چیده شده‌اند تا ادراک جدیدی از تاریخ و مبارزه را شکل بدهند.

«آسمان به سرخی می‌زند» در دو قسمت به نام‌های «دستانِ شکننده» و «دستانِ قطع‌شده» و چهار بخش به نام‌های «دستان شکننده»، «می ۶۸ و باقی مسائل»، «از بهار پراگ تا برنامه‌ی مشترک» و «از شیلی تا... آخر که چه؟» ساخته و برای اولین بار در ۱۹۷۷ پخش شده است. نسخه‌یی که منجنیق آن را منتشر می‌کند اما نسخه‌یی است که در سال ۱۹۹۸ توسط کریس مارکر بازبینی و تصاویر و روایت‌های جدیدی به آن افزوده شد. به همراه این فیلم یک فایل ضمیمه به نام «نگاتیوهای مسلحِ کریس مارکر» شامل معرفی کریس مارکر و سینمای او، تحلیل فیلم و توضیحاتی در مورد برخی افراد، وقایع و اصطلاحات، در بخش زوبین منتشر شده است.

زیرنویس فیلم را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

می‌توانید برای دریافت فیلم به منجنیق ایمیل بزنید:

manjanigh.review@gmail.com

با توجه به این‌که «آسمان به سرخی می‌زند» پنجمین فیلمی است که منجنیق زیرنویس فارسی آن را منتشر می‌کند، حتمن در سابجکت یا متن ایمیل بنویسید که می‌خواهید کدام فیلم برای شما ارسال شود.

443da067c5de40b8e7660f6af97eec81